Coronavirus - Meest gestelde vragen

Update 12 mei 2021

Vanaf 15 mei geldt: Reis alleen naar landen met een groen of geel reisadvies. Controleer voor dat u op reis gaat welke Coronamaatregelen er gelden in het desbetreffende land. U kunt er te maken krijgen met maatregelen zoals een quarantaine- of testplicht. Houdt er rekening mee dat de situatie in een land snel kan veranderen. Reist u voor uw bestemming door meerdere landen, zorg dan dat u ook voor die landen op de hoogte bent van het reisadvies en de maatregelen. Houd altijd het meest recente reisadvies in de gaten op WijsOpReis.

De verwachting is dat er vanaf eind juni een Digitaal Groen Reiscertificaat (Digital Green Certificate) van kracht is. Een officieel digitaal document waarmee mensen kunnen aantonen dat zij gevaccineerd zijn, recent negatief getest op Covid-19 of immuniteit hebben opgebouwd na een recent doorgemaakte infectie. Zodra hier meer over bekend is, zullen wij dat uiteraard vermelden.

Campings Nederland
De campings in Nederland open en volgens planning. Veel voorzieningen zijn te gebruiken, zoals de buitenspeeltuinen, sportvelden en overige buitenactiviteiten. Over het algemeen is het mogelijk om eten & drinken af te halen of te laten bezorgen, de supermarkten zijn geopend. Er is in de schoolvakanties vaak een goed gevuld recreatieprogramma. Bekijk de desbetreffende campingpagina voor aanvullende informatie per camping.


U vindt hier de meest gestelde vragen over de gevolgen van het coronavirus. Typ een zoekterm in om het antwoord op uw vraag snel te vinden.Is uw vraag niet gerelateerd aan het Coronavirus? Bekijk dan hier onze 'Veel gestelde vragen' pagina.

Ik heb een vraag over

error_outline We hebben geen resultaten kunnen vinden. Pas uw zoekterm aan.

Meest gestelde vragen

  • Wanneer is er sprake van een negatief reisadvies?

    Als er door de overheid voor uw vakantiebestemming en vakantieperiode de kleurcode rood of oranje wordt afgegeven. Dit betekent dat u niet op vakantie kunt omdat de vakantiebestemming geen toeristen toelaat of het land waarin u woont het afraadt om naar die bestemming af te reizen.

    Als wij uw vakantie moeten annuleren vanwege een negatief reisadvies, dan kunt u uw vakantie wijzigen naar een andere bestemming of datum of heeft u recht op een voucher of terugbetaling. Dit is ook van toepassing op omgeboekte vakanties uit 2020.

  • Wanneer weet ik of mijn vakantie doorgaat in geval van een negatief reisadvies?

    Wij nemen uiterlijk één week voor aankomst telefonisch of per email contact met u op als blijkt dat er tijdens uw vakantieperiode voor uw vakantiebestemming een negatief reisadvies geldt.

  • Wat zijn mijn opties als er een negatief reisadvies is voor mijn bestemming?

    Als 14 dagen voor vertrek uw vakantie niet door kan gaan vanwege negatief reisadvies van de overheid, dan heeft u de volgende opties:

    1. Boek uw vakantie om in 2021
    U kunt omboeken naar een andere bestemming. Wordt uw nieuwe vakantie duurder, dan compenseren wij tot € 100,- in uw reissom. Wellicht wilt u omboeken naar een camping in Nederland? Wij hebben een aantal schitterende nieuwe campings.

    2. Boek uw vakantie om naar 2022
    . U kunt ervoor kiezen om uw vakantie om te boeken naar 2022. Wanneer u exact dezelfde vakantie boekt, betaalt u dezelfde prijs. Boekt u iets anders en wordt uw vakantie duurder, dan compenseren wij tot € 100,- in uw reissom.

    3. Verzoek om terugbetaling.
    Wilt u liever uw geld terug? Vul dan het formulier in wat u t.z.t. ontvangt, en u krijgt binnen twee weken uw reeds betaalde bedrag terug.

    4. Eurocamp tegoedbon.
    Bent u er nog niet uit wat u wilt? Dan geven wij u een tegoedbon. Besluit u toch om dezelfde vakantie te boeken voor 2022, dan betaalt u alsnog dezelfde prijs als uw huidige boeking. Boekt u een andere vakantie die duurder is, dan compenseren wij tot € 100,-. U kunt uw tegoedbon op elk moment inwisselen voor een restitutie.

    Wij nemen uiterlijk één week voor aankomst telefonisch of per email contact met u op als blijkt dat er tijdens uw vakantieperiode voor uw vakantiebestemming een negatief reisadvies geldt. U kunt dan aangeven van welke van bovenstaande opties u gebruik wilt maken.

  • Kan ik zelf kosteloos annuleren als ik twijfel om op vakantie te gaan?

    Heeft u een boeking voor 2021, dan kunt u tot 1 april 2021 uw vakantie kosteloos annuleren*. Dit geldt ook voor boekingen die met een Corona-voucher zijn gemaakt. Besluit u na 1 april 2021 om te annuleren, dan brengen wij de reguliere annuleringskosten in rekening. Voor boekingen in 2022 kunt u tot 1 januari 2022 kosteloos annuleren.

    Als onderdeel van onze Flex & Relax Garantie kunt u uw boeking tot 7 dagen voor uw vertrekdatum op elk gewenst moment omboeken naar een alternatieve datum of bestemming. Neem contact op met onze reserveringsafdeling om uw vakantie aan te passen.

    * Vakanties die direct zijn omgeboekt vanuit 2020 kunt u niet kosteloos annuleren. Annuleren is mogelijk tegen de annuleringskosten zoals afgesproken bij omboeking.

  • Als ik of één van mijn reisgenoten positief getest is, wat gebeurt er dan?

    In geval van een positieve testuitslag van u of één van uw reisgenoten kunt u tot uiterlijk 1 dag voor aankomst de vakantie nog wijzigen naar een andere datum.

    Een positieve uitslag is bij de meeste annuleringsverzekeringen een geldige reden om uw annuleringskosten vergoed te krijgen. Sluit dus altijd een annuleringsverzekering af, zodat u geen enkel risico loopt. Check tevens altijd goed uw verzekeringsvoorwaarden.

    Eurocamp werkt samen met Allianz Global Assistance, waarbij een Covid-19 besmetting een geldige reden is om te annuleren. Een annuleringsverzekering dient uiterlijk 7 dagen na reservering te zijn afgesloten.

  • Welke mogelijkheden zijn er als ik in quarantaine moet kort voor mijn vakantie?

    Indien u zelf niet positief getest bent maar wel in contact bent geweest met een besmet persoon, moet u een paar dagen in quarantaine. Uiteraard denken we graag met u mee hoe we dit voor u kunnen oplossen. Wellicht kunnen we uw vakantie verzetten naar een andere datum. Neem in zo’n situatie altijd contact met ons op en we proberen u verder te helpen.

  • Wat gebeurt er als er een vaccinatieplicht geldt voor mijn vakantiebestemming?

    Op dit moment is er geen sprake van vaccinatieplicht. We houden de aankomstbeperkingen in alle landen nauwlettend in de gaten. Mocht dit wijzigen dan nemen we minimaal één week voor uw vertrek contact met u op om de opties te bespreken.

  • Wanneer moet ik de volledige reissom betalen?

    De restantbetaling moet acht weken voor aankomst voldaan worden. Mocht er op dat moment voor uw bestemming een negatief reisadvies gelden, dan kunt u uw laatste betaling uitstellen tot het moment er weer een positief reisadvies geldt.

  • Kan ik kosteloos annuleren als ik op bestemming een negatieve PCR test moet laten zien?

    Dit is geen geldige reden om uw vakantie kosteloos te annuleren. Eventuele kosten van de PCR test zijn voor eigen rekening.

  • We hebben één accommodatie geboekt met verschillende huishoudens. Hoe werkt het als dit niet is toegestaan in het land waar we heen gaan?

    Als u uw accommodatie niet met een ander huishouden mag delen neem dan contact op met onze reserveringsafdeling om de opties te bespreken.

  • Valt het Coronavirus onder de dekking van het calamiteitenfonds?

    Het calamiteitenfonds geldt alleen voor ernstige onlusten of natuurrampen. Ziektes en epidemieën zoals Covid-19 vallen niet onder de dekking van het calamiteitenfonds.

De vakantie-ervaring

  • Is kamperen een veilige manier van vakantie vieren?

    Jazeker. U kunt er op eigen gelegenheid naar toe. U bent niet noodzakelijkerwijs afhankelijk van bijvoorbeeld een vlucht. Op de camping geniet u van het buitenleven. Afstand nemen is geen moeite met zoveel ruimte. Eurocamp biedt verschillende soorten accommodaties.

    In uw eigen accommodatie heeft u alles voor uzelf. Onze stacaravans hebben een eigen badkamer, een compleet ingerichte keuken, een ruime woonkamer en een groot privéterras en een barbecue. Onze safari- en bungalowtenten hebben geen eigen sanitair. Al onze accommodaties worden momenteel extra grondig gereinigd zodat u ook in de huidige tijd onbezorgd kunt genieten.Wij maken gebruik van beschermende en desinfecterende materialen. Tevens zullen onze medewerkers altijd voldoende afstand houden.

  • Welke maatregelen neemt Eurocamp om de mensen op de camping te beschermen?

    Sinds 2020 is ons team getraind op alle protocollen rondom COVID-19. Het personeel draagt onder andere een mondkapje. Er is een aangepaste check in op afstand. Uw accommodatie wordt voor uw aankomst grondig schoongemaakt. We desinfecteren alle contactoppervlakten. Er ligt een set wegwerphoezen voor de matrassen en kussens voor elke nieuwe gast klaar. Eventueel vooraf besteld linnengoed wordt in verzegelde zakken geleverd . Bij vragen kunt u ons bellen op ons speciale mobiele nummer.

    Al onze campings zorgen ervoor dat sociale afstand wordt gerespecteerd. Op de hele camping is een verbeterde schoonmaakprocedure ingevoerd. Ook de check out is zo ingericht dat contact tot een minimum wordt beperkt. U kunt de sleutel gewoon in de accommodatie achter laten.

  • Is mijn vakantie-ervaring anders? Zijn er beperkingen op de camping?

    De verplichtingen en regels verschillen per land en zijn tevens onderhevig aan wijzigingen. Voor de actuele situatie verwijzen wij u naar de website van het ministerie van buitenlandse zaken www.nederlandwereldwijd.nl.

    Het is te vroeg om op dit moment te bevestigen of er beperkingen zullen zijn op de camping. U kunt ervan uitgaan dat wij alle lokale richtlijnen volgen en onze procedures herzien waar noodzakelijk.

    Op basis van onze ervaring van 2020 verwachten we dat al onze campings ervoor zorgen dat de sociale afstand wordt gerespecteerd en dat de verbeterde schoonmaakroutines worden gehanteerd. Campings kunnen hun faciliteiten en procedures aanpassen voor de veiligheid van gasten en personeel. Wij doen ons uiterste best om eventuele maatregelen per camping te communiceren op onze campingpagina.

    Aanvullende maatregelen op uw vakantiebestemming zijn geen geldige reden om kosteloos te annuleren.

  • Geven jullie een compensatie als blijkt dat niet alle faciliteiten volledig geopend zijn?

    Nee, u ontvangt geen compensatie als blijkt dat bepaalde faciliteiten niet geopend zijn als gevolg van Covid-19.

Corona-voucher

  • Wat is de Corona-voucher?

    Wanneer uw reis door Eurocamp in seizoen 2020 is geannuleerd, heeft u een Corona-voucher ontvangen voor de (deels) betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle Eurocamp bestemmingen in 2021 of 2022.

  • De SGR staat garant voor de Corona-voucher, wat betekent dat?

    U kunt op de website van de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) meer informatie en uitleg vinden over de garantie van de SGR op de Corona-voucher.

  • Wat is de waarde van mijn Corona-voucher?

    Wanneer Eurocamp uw vakantie heeft geannuleerd, ontving u een voucher t.w.v. het reeds betaalde bedrag van uw vakantie. Dit bedrag is per reservering verschillend. Het bedrag van uw voucher brengen wij in mindering op de totale reissom van uw nieuwe reservering.

  • Tot wanneer is de Corona-voucher te verzilveren?

    De Corona-voucher is een jaar geldig. Op de voucher staat een uiterste geldigheidsdatum. U mag tot deze datum een nieuwe vakantie bij ons reserveren voor een vakantie in 2021 of 2022.

  • De voucher is maximaal 1 jaar geldig. Moet ik dan ook binnen dat jaar reizen?

    Nee, u hoeft niet binnen dat jaar te reizen. Echter vóór de einddatum – vermeld op de voucher- moet er een nieuwe reis zijn geboekt, maar de vertrekdatum mag na die datum liggen.

  • Als ik mijn Corona-voucher niet gebruik voor de vervaldatum, krijg ik dan mijn geld terug?

    Ja, indien u uw voucher nog niet heeft ingeleverd ontvangt u uiterlijk 1 week voor de vervaldatum een email van ons met informatie over de terugbetaling.

  • Ben ik verplicht dezelfde vakantie te boeken?

    Nee, u kunt een keuze maken uit alle bestemmingen, alle accommodaties en alle beschikbare data.

  • Mag ik mijn voucher aan iemand cadeau doen?

    De voucher is persoonsgebonden en niet overdraagbaar. U kunt deze dus niet cadeau doen.

  • Hoe verzilver ik mijn Corona-voucher?

    Wilt u online een nieuwe reservering maken? Vermeld dan uw vouchercode in bij het opmerkingenveld. Of geef het unieke kenmerk van de voucher door bij een telefonische boeking. Werkwijze online boeking:

    1. Zoek uw vakantie uit.
    2. Vul bij de opmerkingen (onder het kopje 'Betaling') uw vouchercode in.
    3. Rond uw online boeking af
    4. U ontvangt een eerste bevestiging/factuur van uw boeking.
    5. Na ontvangst van uw reservering controleren wij uw voucher en verwerken deze in uw nieuwe boeking.
    6. U ontvangt een e-mail dat de nieuwe aangepaste bevestiging voor u klaarstaat in ‘Mijn Eurocamp’.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe vakantie duurder of goedkoper is?

    Wanneer u een vakantie boekt die duurder is dan de waarde van uw voucher, dan betaalt u deze volgens de normale voorwaarden bij.

    Indien u bij uw boeking minder besteedt dan de op de voucher vermelde waarde, dan blijft uw voucher actief met daarop het resterende bedrag. De datum van uitgifte en de geldigheidsduur van de initieel uitgegeven Corona-voucher blijven van toepassing op deze restant-voucher.

  • Kan ik annuleren als ik met mijn Corona-voucher heb geboekt?

    Vakantie 2021
    Voor 1 april 2021 kunt u kosteloos annuleren. Uw voucher blijft dan geldig tot de oorspronkelijk vervaldatum. Ongeveer 10 dagen voor de vervaldatum krijgt u een email met informatie over de terugbetaling. Annuleert u na 1 april 2021 dan gelden de algemene annuleringsvoorwaarden.

    Vakantie 2021
    Voor 1 januari 2022 kunt u kosteloos annuleren. Uw voucher blijft dan geldig tot de oorspronkelijk vervaldatum. Ongeveer 10 dagen voor de vervaldatum krijgt u een email met informatie over de terugbetaling. Annuleert u na 1 januari 2022 dan gelden de algemene annuleringsvoorwaarden.

  • Wat gebeurt bij annulering van de nieuwe boeking?

    Indien u na inwisseling van de Corona-voucher de nieuw geboekte reis voor 1 april 2021 annuleert, wordt uw Corona-voucher weer actief gemaakt. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voorheen.

    Wilt u uw 2021 of 2022 boeking annuleren dan gelden de algemene annuleringsvoorwaarden. Wanneer een nieuwe boeking wordt geannuleerd door de hoofdboeker en de boeking is (gedeeltelijk) betaald met een Corona-voucher, dan gelden er annuleringskosten. Deze kosten worden in mindering gebracht van de voucher. U ontvangt, indien van toepassing, een restant-voucher van het bedrag dat overblijft na aftrek van de annuleringskosten. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voorheen.

  • Ik heb een verzekering bij Eurocamp afgesloten. Wat gebeurt hiermee?

    Wanneer u niet zelf de reis annuleert, maar uw reisorganisatie doet dit, dan komt u in aanmerking voor premierestitutie van de voor deze reis afgesloten reisverzekering. Voor uw annuleringsverzekering gelden andere regels. U kunt geen restitutie krijgen op uw annuleringsverzekering. Heeft u eerder een claim op deze annuleringsverzekering gemaakt? Dan dient u een nieuwe annuleringsverzekering af te sluiten. U ontvangt geen premierestitutie van reeds afgesloten annuleringsverzekeringen. Dient u een claim in met een schade op de nieuwe reis, dan dient u een kopie van de Corona-voucher mee te sturen.